Αρχική Ειδήσεις ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΖΩΝΗΣ Θ1 ΖΟΕ ΜΕΣΟΓΕΙΩΝ 2003

ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΖΩΝΗΣ Θ1 ΖΟΕ ΜΕΣΟΓΕΙΩΝ 2003

148
0

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΛΗΓΕΝΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

ΚΟΚΚΙΝΟ ΛΙΜΑΝΑΚΙ ΡΑΦΗΝΑΣ

ΑΓ.ΘΩΜΑ Τ.Κ.19009

Τηλ. 6941480208

e-mail: epitropi.pligenton@gmail.com

 

Ημ/νια: 21/05/2021

Επικαιροποιημένο 2

Προς:

1) Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωνσταντίνο Σκρέκα

2) Υφυπουργό Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Νικόλαο Ταγαρά

3) Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γεώργιο Αμυρά

4) Γ. Γ. Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος,  κ. Ευθύμιο Μπακογιάννη

5) Γ. Γ. Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, κ. Κωνσταντίνο Αραβώση

6) Πρόεδρο ΤΕΕ κ. Γεώργιο Στασινό

7) ΔΙ.Π.Α/ΥΠΕΝ

ΘΕΜΑ: ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΖΩΝΗΣ Θ1, ΖΟΕ ΜΕΣΟΓΕΙΩΝ 2003, ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΚΟΚΚΙΝΟ ΛΙΜΑΝΑΚΙ

Μετά τις παρεμβάσεις μας και εν προκειμένω της πρώτης εισηγήσεώς μας στις 24/9/20 προς το ΥΠΕΝ και μετά την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη με τους Υφυπουργούς και τους Γεν. Γραμματείς του ΥΠΕΝ κ.κ. Ν.Ταγαρά, Γ. Αμυρά, Κ. Αραβώση και Ε. Μπακογιάννη, των μελετητών του ΕΠΣ και της ΣΜΠΕ και του νομικού συμβούλου ΤΕΕ-ΥΠΕΝ, προτάθηκε στην Επιτροπή Πληγέντων να επικαιροποιήσει τα δύο έγγραφά της με νεότερα στοιχεία επί των συμπληρωματικών στοιχείων της ΣΜΠΕ και επί των ΖΟΕ Μεσογείων που αφορούν το Κόκκινο Λιμανάκι.

Η περιοχή “Κόκκινο Λιμανάκι” ή “Λυκόρεμα” της Δημοτικής Ενότητας Ραφήνας του Δήμου Ραφήνας – Πικερμίου ορίζεται Δυτικά με την Λεωφ. Μαραθώνος, Βόρεια με το Λυκόρεμμα, Ανατολικά με θάλασσα και Νότια από το 26ο χλμ.της Λεωφ. Μαραθώνος και με τις οδούς Αργιθέας – ΄Ηλιδος – κυκλικό κόμβο Δημοκρατίας – Παύλου Μελά έως στην θάλασσα.

Με το υπ.αριθμ. συμβόλαιο 6166/6-3-1930 του συμβολαιογράφου Πέτρου Ν. Καββαδία, ομάδα ακτημόνων γεωργών εκ Σπάτων, αγόρασε από την Ιερά Μονή Πεντέλης 2000 στρέμματα, τμήμα του κτήματος «Χεροτσακούλι» προς γεωργική τους αποκατάσταση.

Προς τούτο εξεδόθησαν, εκτός των άλλων σχετικών αδειών οι:  99/1929 γνωμοδότηση Συμβουλίου Εποικισμού, η υπ΄αριθμ. 161761/3.12.1927 απόφαση του Υπ. Γεωργίας Αλέξανδρου Παπαναστασίου (άδεια εκχέρσωσης και καλλιέργειας) και η υπ’ αριθμ. 66576/1929 απόφαση Υπουργού Γεωργίας (άρση περιορισμών του άρθρου 216 Δασικού Κώδικα).

Παρά τα ανωτέρω γνωστά στοιχεία, το Ελληνικό Δημόσιο, την 24.9.1984, συνέταξε και ανήρτησε Προσωρινό Δασικό Χάρτη διεκδικώντας διάσπαρτα τμήματα του Κόκκινου Λιμανακίου ως Δημόσιες Δασικές εκτάσεις,  αγνοώντας όλες τις ως άνω αποφάσεις. Τα δεδομένα του Προσωρινού Δασικού Χάρτη αντιμετωπίστηκαν από το Ελληνικό Δημόσιο ως οριστικά.

Με βάση την υπ. αριθμ. 4846/2012 απόφαση του ΣΤΕ η οποία αναφέρει τα εξής: “ Κατά την έκδοση κανονιστικών διαταγμάτων για τον καθορισμό ειδικών χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης σε εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές, η κρίση της Διοίκησης νομίμως, ερείδεται όσον αφορά τα δάση και τις δασικές περιοχές, στις παρεχόμενες από τις αρμόδιες δασικές υπηρεσίες πληροφορίες…..”

Την αστοχία αυτή αποκατέστησε ο Ν. 4685/2020 (παρ. 6, άρθρο 102) αναγνωρίζοντας τα δύο συμβόλαια 6166 (Κόκκινο Λιμανάκι) και 6165 (Μάτι) ως κλήρους της Αγροτικής Νομοθεσίας.

Η απόφαση για τον καθορισμό της Ζώνης Θ1 για την περιοχή του Κόκκινου Λιμανακίου στην ΖΟΕ Μεσογείων του 2003 (ΦΕΚ 199/Δ/2003) στηρίχθηκε κυρίως στη μελέτη του Παντείου Πανεπιστημίου (Μελέτη Λουκάκη) και αποτυπώθηκε επισήμως στην Αιτιολογική Έκθεση Σχεδίου Νόμου (Μέρος 1ο, Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής) και την εισήγηση του “Οργανισμού Αθήνας – Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος” με θέμα “Οριοθέτηση ζωνών και καθορισμός χρήσεων γης και όρων δόμησης στην περιοχή της Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου Ανατολικής Αττικής – Μεσογείων”, της 14/4/2001.

Το υπόβαθρο που συνόδευε το Π.Δ/γμα ήταν πολύ μεγάλης κλίμακος (1:10000). Το υπόβαθρο είχε “αντιγραφεί” από χάρτες της Γεωγραφικής Υπηρεσίας που έγιναν το έτος 1967. Η Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού έχοντας τα πνευματικά δικαιώματα από τους χάρτες δεν παραχωρούσε την χρήση και αναπαραγωγή των χαρτών της. Έτσι το υπόβαθρο που χρησιμοποίησε ο Οργανισμός Αθήνας εμφάνιζε μόνο μέρος των στοιχείων που απεικονίζονταν στους χάρτες της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού (δεν υπήρχαν υψόμετρα, υψομετρικές καμπύλες, οικισμοί, σημαντικό μέρος του οδικού δικτύου, ρέματα κ.λ.π), όπως αναφέρεται στην αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του ΣΤΕ 3454/2003 της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ανατ. Αττικής.

Από την στιγμή που χρησιμοποιήθηκε ελλειπές υπόβαθρο έπρεπε να γίνουν σε όλη την περιοχή μελέτης συστηματικές αυτοψίες, για να προσδιοριστούν σε φυσικά όρια (δρόμοι, ρέματα κ.λ.π) τα όρια των ζωνών του Διατάγματος.

Επίσης οι μελετητές δεν έλαβαν υπόψιν τους τις κατοικίες που υπήρχαν κατά μήκος του παραλιακού μετώπου, μεταξύ αυτών και νόμιμα υφιστάμενα κτίσματα προ του 1955. Η μελέτη δεν έλαβε καθόλου υπόψιν της τα κατακόρυφα πρανή (γκρεμός) ύψους από 15 έως και 30 μέτρων. Το συγκεκριμένο και ιδιαίτερο ανάγλυφο της περιοχής καθιστά την επικοινωνία και την πρόσβαση προς τη θάλασσα πρακτικά αδύνατη (3335/2-10-2012 O.Λ.Ρ). Θεώρησε ο μελετητής ότι πρόκειται περί παραλιών τύπου Γλυφάδας, Βούλας, Αρτέμιδας, χωρίς υψομετρικές διαφορές. Εξάλλου το πλάτος των συγκεκριμένων παραλιών, το οποίο κυμαίνεται από το 1m έως 8m δεν επιτρέπει την εξυπηρέτηση εγκαταστάσεων ναυταθλητισμού, λουομένων και υπαίθριας διημέρευσης εκδρομέων.

Συνεπώς, λαμβανομένων υπ’όψιν των ανωτέρω, η χρήση Θ1 στο παραλιακό μέτωπο του Κόκκινου Λιμανακίου, με εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης λουομένων σε κατακόρυφα πρανή 20 μέτρων, είναι εν τοις πράγμασι μη εφαρμόσιμη και σε κάθε περίπτωση καταφανώς μη υλοποιήσιμη. Αυτή δε, η εκ των πραγμάτων αδυναμία υλοποίησης της μελέτης, ως προς την χρήση Θ1 στην περιοχή, οδηγεί συνεκδοχικά και στο συμπέρασμα, ότι θα πρέπει να αρθεί και ο εκ του λόγου τούτου (χρήση Θ1) κοινόχρηστος χαρακτήρας του τμήματος της προκειμένης περιοχής, στο μέτρο που αφορά σε ιδιωτικές εκτάσεις και εμπίπτει εντός των ορίων των νομίμως υφισταμένων ιδιοκτησιών μας (βλ. παρ. 6, αρθρ. 102, Ν. 4685/2020).

Ανακεφαλαιώνοντας επισημαίνουμε ότι οι κάτωθι εισηγήσεις:

α) η μελέτη του Παντείου Πανεπιστημίου (Μελέτη Λουκάκη),

β) η αιτιολογική Έκθεση Σχεδίου Νόμου (Μέρος 1ο, Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής),

γ) η εισήγηση του “Οργανισμού Αθήνας – Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος” (Οριοθέτηση  ζωνών και καθορισμός χρήσεων γης και όρων δόμησης στη περιοχή της ΖΟΕ Ανατολ. Αττικής – Μεσογείων),

δ) η εισήγηση του «Οργανισμού Αθήνας – Ρυθμιστικού σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος» (Έγκριση Σχεδίου ΠΔ για τον Καθορισμό χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης στην εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών πρώτου έτους 1923 ευρύτερη περιοχή Μεσογείων Ν.Αττικής),

ε) η εισήγηση του Δήμου Ραφήνας (1999) προς τον Ο.Ρ.Σ.Α. &

στ) η εισήγηση της «Διεύθυνσης Σχεδιασμού Μητροπολιτικών, Αστικών και Περιαστικών Περιοχών» του τμήματος Μητροπολιτικού σχεδιασμού Αθήνας – Αττικής του ΥΠΕΝ

οδηγήθηκαν σε παραπειστικές και παραπλανητικές κατευθύνσεις ενδεχομένως εν αγνοία τους, λόγω του ότι ο νομοθέτης θεώρησε έγκυρες και απόλυτα ορθές τις εισηγήσεις των ανωτέρω φορέων οι οποίες είχαν αναληθή στοιχεία. Λόγου χάριν, ο ανακριβής δασικός χάρτης του 1984, ο οποίος χρησιμοποιήθηκε από την διοίκηση ως οριστικός και ενώ ήταν ανενημέρωτος επί σειρά ετών διότι δεν είχαν ληφθεί υπόψη οι διοικητικές πράξεις. Και ειδικά η έκταση μας στο Κόκκινο Λιμανάκι ότι, είναι κλήροι Εποικισμού, δηλαδή κλήροι της Αγροτικής Νομοθεσίας βάσει της παρ.6 του άρθρου 102 του Ν. 4685/2020.

Εξίσου παραπλανητικό στοιχείο που αποπροσανατόλισε τους εμπλεκόμενους φορείς ήταν η  χρησιμοποίηση του ελλιπούς υποβάθρου, καθώς δεν απεικόνιζε την πραγματική εικόνα της περιοχής μας (δεν υπήρχαν υψόμετρα, υψομετρικές καμπύλες, οικισμοί, σημαντικό μέρος του οδικού δικτύου, ρέματα κ.λ.π.).    Αυτά τα μη έγκυρα και εσφαλμένα στοιχεία καθιστούσαν την πραγματοποίηση αυτοψιών ως αυτονόητες και αναγκαίες για την ορθή απεικόνιση του αναγλύφου της περιοχής, ότι δεν πρόκειται για ισοϋψείς με τη θάλασσα παραλίες αλλά με βραχώδεις και απόκρημνες μη συμβατές με τη χρήση της ζώνης του Θ1 στο Κόκκινο Λιμανάκι.

 Επιπρόσθετα, η Επιτροπή Πληγέντων έχοντας συνολική εικόνα της περιοχής προβλέπει ότι αν δεν τροποποιηθεί η Ζώνη Θ1, θα χρησιμοποιηθεί αυτό από τις υπηρεσίες ΤΑΕΦΚ και Πολεοδομίας, λόγω του φερομένου ως κοινόχρηστου χαρακτήρα που αποτελεί δέσμευση σύμφωνα με τη ΖΟΕ Μεσογείων. Συγχρόνως δύναται να χρησιμοποιηθεί, από τις δύο Υπηρεσίες ως επιχείρημα ώστε οι πληγέντες κάτοικοι να μην μπορέσουν να αποκαταστήσουν τις οικίες τους. Σύμφωνα δε, με την παρ. 6 του αρθρ. 102 του Ν.4685/2020 είναι κλήροι της Αγροτικής Νομοθεσίας, δηλ. ιδιωτικές εκτάσεις που επιβεβαιώνονται πλήρως από το Εθνικό Κτηματολόγιο ως αποδιδόμενες, κατά πλήρη κυριότητα, σε ιδιώτες συμπολίτες μας.                                                                                                                             

Η προσοχή, η γνώση, η διευθέτηση και η διόρθωση των ως άνω στοιχείων συμβάλλει προς την ειλικρινή προσπάθεια της Κυβερνήσεως να κτιστεί ένα υγιές και βιώσιμο Κράτος Δικαίου.

Αιτούμεθα: Την τροποποίηση της Ζώνης Θ1 των ΖΟΕ Μεσογείων στο Κόκκινο Λιμανάκι με τη χρήση που αντιστοιχίζεται με το άρθρο 5 του Π.Δ. 59/2018-ΦΕΚ 114/Α/29-6-2018 κατηγορίας Τουρισμός – Αναψυχή.

Για την Επιτροπή Πληγέντων,                                                      Πέτρος Φράγκος.